The Deuce - En de mensen

The Deuce van HBO gaat over een tijd waar de maffia in New York zo goed als de dienst uitmaakt, de politie corrupt is en de hoeren en masse op straat werken. En dat is hoe het is. De verhoudingen in het nachtleven zijn helder, en de meesten maken er op hun manier maar gewoon het beste van. 

Vanaf hier werken SPOILERS

En ik snap heus wel dat het beste lang zo best niet is. Het gaat tenslotte over hellhole-New York van de jaren zeventig. Prostituees zijn veel afhankelijk van pooiers waarbij de machtsverhoudingen op z’n zachts gezegd niet eerlijk zijn. Bareigenaren moeten smeergeld aan de politie betalen om open te kunnen blijven en het vuil vliegt je op straat tegemoet. Maar ja, zo legt The Deuce mij ook uit: dat-had-je-toen.

En zoals het altijd gaat, komt ook hier een historische ommezwaai die de routine aantast. En dat gebeurt wanneer het vieze-filmpjes-maken opeens niet meer zo illegaal is als daarvoor waardoor het mogelijk is pornografie in New York te produceren. Tegelijkertijd worden de hoeren door de politie van de stoep geveegd waardoor prostitutie achter gesloten deuren zal moeten plaatsvinden.

De maffiabazen ruiken mogelijkheden en duiken op de markt van de porno, openen bordelen (die salons genoemd worden) en beheren de daarbij gecreëerde nieuwe geldstroom. The Deuce’s hoofdpersonage Vince, die met steun van de maffia zijn eigen bar opent en zijn zaakjes redelijk op orde lijkt te hebben, krijgt van hogerhand de kans hier een graan(tje) van mee te pikken.

Opmerkelijk genoeg heeft Vince, gezien hij het hoofdpersonage is in een serie over de seksindustrie, helemaal geen ene zak zin in die hele seksindustrie, ommezwaai of niet. Hij blijft liever in een tijd die hij kent en waar hij zijn weg in gevonden heeft. Hij betaalt steekpenningen aan de politie, runt z’n kroeg en hoeft van niemand misbruik te maken. Maar mede door druk van zijn familie belandt hij toch met een been in het management van een hoerensalon waardoor deze ontstane tak van sport van het oudste beroep toch tot zijn nieuwe realiteit behoort.

Het ontstaan van die nieuwe realiteit, voor Vince maar ook voor het vak, begint eigenlijk pas echt in de laatste aflevering van de serie. Dat maakt dat de eerste zeven afleveringen vooral een heel inleidend en zeer uitgebreid beeld schetsen (in je gezicht te smijten, want hier en daar komt het echt hard aan) van de seksindustrie in New York in die tijd.

En dat gaat dus niet over de seks. Het gaat over de mensen die erin werken en mee in aanraking komen. De verschillende karakters die thuishoren in The Deuce: hoeren, pooiers, politieagenten, over een eigenaar van een diner waar pooiers en hun dames met regelmaat de maaltijden nuttigen, wie het allemaal te veel wordt om te moeten zien hoe zij behandeld worden. Hoe ze orders opvolgen en in elkaar geslagen worden. maar ook hoe zij kansen pakken, het beste ervan maken en vaker voor zichzelf kiezen dan je in eerste instantie zou denken.

De serie geeft me een gevoel daarin een realistisch beeld te geven. Dat komt denk ik ook door een de soort van beschouwende vibe. En vooral de niet-veroordelende-vibe. Door te focussen op het nu in de serie, en het leven van de mensen van dag tot dag te tonen, raak ik behalve geïnformeerd over een tijd die ik niet heb meegemaakt, juist ontzettend geïnteresseerd in de karakters en benieuwd naar wat hun individuele verhalen verder nog zouden kunnen zijn.

Het zijn tenslotte net mensen.

Een andere HBO-serie over New York 'van toen' is bijvoorbeeld: 

Van Vinyl op HBO verlang ik naar een tijd terug die ik niet eens heb meegemaakt

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Meer Studio Lasogne...


Op de teksten en afbeeldingen van deze site berust auteursrecht